Folio Geografi Tingkatan 3
(Tajuk: Pengangkutan Awam)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Di (Nama Tempat)
Nama:
Sekolah:
Guru:
Senarai Kandungan
Bil
|
Kandungan
|
Muka surat
|
1.
|
Penghargaan
|
|
2.
|
Pendahuluan
|
|
3.
|
Objektif Kajian
|
|
4.
|
Kawasan Kajian
|
|
5.
|
Kaedah Kajian
|
|
6.
|
Dapatan Kajian
|
|
7.
|
Rumusan
|
|
8.
|
Lampiran
|
|
9.
|
Rujukan
|
Penghargaan
Tiada kata dan madah yang dapat mengambarkan rasa terhutang budi saya
kepada insan-insan yang telah membantu saya dengan penghasilan buku skrap ini.
Antara insan-insan ini adalah ibu bapa saya, (Nama Bapa) dan (Nama
Ibu) dan rakan-rakan sekelas dengan saya yang telah menolong saya
mengumpul maklumat yang diperlukan dan manjalankan aktiviti temu bual. Selain
itu, saya juga ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada guru Geografi kelas
saya, (Nama Kelas), (Nama Guru) yang telah
memberikan pertolongan yang tidak terkira dalam penghasilan buku skrap ini. Akhir
sekali, saya mengucapkan terima kasih kepada pengetua (Nama Sekolah), (Nama
Pengetua) kerana tanpa beliau penyiapan kerja khusus ini tidak mungkin
sama sekali.
Pendahuluan
Tajuk yang telah
saya pilih ialah “Pengangkutan Awam di Kawasan (Nama Tempat)”. Saya memilih tajuk tersebut kerana ia
berhampiran dengan sekolah saya dan juga tempat tinggal saya. Selain itu,
terdapat juga pelbagai jenis pengangkutan awam yan memberi kemudahan untuk
penduduk setempat seperti bas dan teksi.
Tempoh kajian ialah selama 8 minggu.
Objektif
Kajian
·
mengenalpasti
jenis-jenis pengangkutan yang terdapat di kawasan kajian saya iaitu (Nama Tempat)
·
menghuraikan
dengan lebih jelas faktor-faktor yang mempengaruhi jaringan sistem pengangkutan
di kawasan kajian
·
mengetahui
dengan lebih jelas kepentingan jaringan sistem pengangkutan di kawasan kajian.
·
ingin
mengenalpasti kesan-kesan perkembangan jaringan sistem pengangkutan terhadap
alam sekitar di kawasan kajian.
·
dapat
masalah yang dihadapi di kawasan kajian saya dan mengenalpasti langkah-langkah
yang perlu diambil bagi mengatasinya .
·
saya
berasa bersyukur kerana dapat mengetahui dengan lebih jelas mengenai jaringan
sistem pengangkutan yang terdapat di kawasan kajian saya seperti jenis-jenis
pengangkutan yang ada dan sebab-sebab ia dibina begitu juga di negara-negara
lain.
Kawasan
Kajian
Kajian ini dijalankan di (Nama Tempat) yang merupakan
sebuah kawasan tanah pamah yang terletak di daerah (Nama Daerah). Kawasan ini terletak berdekatan dengan (Nama Tempat) yang berada ke arah timurnya dan (Nama Tempat) ke arah baratnya.
Kawasan ini telah pesat membangun di mana di sini
terdapat pusat membeli-belah dan kemudahan seperti pasaraya, kedai, pasar malam,
hospital, klinik, farmasi dan lain-lain berbanding masa dahulu. Jalan-jalan
raya juga telah banyak dibina untuk menghubungkan kawasan kajian dengan
kawasan-kawasan sekitar dan kawasan-kawasan lain.
Kebanyakkan daripada penduduk (Nama Tempat) menggunakan jalan raya untuk pergi ke tempat
kerja, sekolah, pasaraya, klinik, hospital atau ke sesuatu destinasi .
Pengangkutan awam yang boleh digunakan di (Nama
Tempat) ialah bas awam seperti
Rapid (Nama Tempat)/Metro (Nama Tempat).
Peta Kawasan Kajian
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Google Map of Kawasan Kajian
Go to Google maps, search the name of the kawasan kajian or any landmarks in it and take a screen shot or print screen. Then, crop it in paint. It's really easy. Btw the dotted line is just to show you where the picture is supposed to be
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Peta Kawasan Kajian (Nama Tempat)
Sumber : Internet(Google maps)
Kaedah
Kajian
Saya menggunakan kaedah kajian yang berikut :
a) Pemerhatian: Meninjau dan memerhati jenis pengangkutan yang terlibat.
b) Rujukan: Internet untuk mendapat maklumat-maklumat yang berkaitan
seperti peta kawasan kajian iaitu (Nama
Tempat) (Google maps), data-data mengenai jaringan pengangkutan di (Nama Tempat) (Google search)
dan pelbagai maklumat yang lain.
c) Buku teks Geografi tingkatan 2 dan 3
Pelbagai kaedah kajian telah dibuat untuk mengkaji jaringan sistem
pengangkutan di kawasan kajian. Antaranya ialah:-
7.1 Kaedah Pemerhatian
Kaedah ini penting untuk melihat apa yang ada di kawasan kajian seperti jenis-jenis
sistem pengangkutan, petempatan, bentuk muka bumi dan lain-lain yang berkaitan
dengan kajian saya. Semua yang dilihat akan dicatat dalam buku catatan untu
digunakan semasa membuat laporan kajian nanti. Pemerhatian dibuat dengan cara
membuat tinjauan dan penglihatan kawasan kajian.
Pemerhaian dibuat terhadap jenis kenderaan yang melalui jalan raya (Nama Tempat) dari jam 3 petang
hingga 4 petang dalam tempoh 5 hari .
7.2 Kaedah Temu Bual
Temu bual dibuat dengan cara bertanya atau mengemukakan soalan, meminta
pandangan atau pendapat daripada orang tertentu. Ini dilakukan secara tidak
langsung atau secara langsung apabila bertemu dengan seseorang. Temu bual
sering dibuat di rumah responden, di restoran dan kedai makan, di perhentian
bas dan teksi dan di mana-mana sahaja yang difikirkan boleh mendatangkan
faedah. Biasanya temu bual ini dibuat dengan orang ramai ,penghulu, orang tua,
dan penduduk di kawasan kajian.
7.3 Kaedah Rujukan
Kaedah rujukan ialah dengan cara membaca pelbagai bahan bacaan, menggunakan
maklumat yang terdapat dalam peta, atlas dan rujukan peta di perpustakaan awam.
Bahan-bahan bacaan yang dibaca ialah buku teks, majalah, buku rujukan, akhbar,
atlas dan jurnal. Orang sumber seperti saudara mara, sahabat, ibu bapa, sahabat
ibu bapa dan jiranjiran yang berdekatan juga digunakan untuk memperoleh maklumat yang
terkini tentang kawasan kajian. Maklumat yang diperoleh itu dicatat dan
kemudian dianalisis untuk dijadikan bahan dan isi kandungan untuk kerja kursus.
Rujukan daripada orang sumber amat penting dan banyak membantu untuk mengenali latar
belakang kawasan kajian secara lebih terperinci.
Dapatan Kajian
Sistem pengangkutan yang terdapat di Malaysia ada tiga jenis iaitu darat,
air dan udara. Sistem pengangkutan amat penting kepada pembangunan sesebuah
negara terutama untuk menghubungkan sesuatu tempat dengan tempat yang lain.
Kawasan kajian saya iaitu di (Nama
Tempat) tidak ketinggalan dalam mengalami
perkembangan dari segi sistem pengangkutan. Sistem pengangkutan utama yang
terdapat di kawasan kajian saya ialah pengangkutan darat iaitu jalan raya. Melalui pemerhatian saya di kawasan kajian saya, jalan raya merupakan
pengangkutan utama. Jalan raya utama di sini ialah (Nama Jalan) menghubungkan kawasan kajian dengan (Nama Tempat) dan (Nama
Tempat). Jaringan jalan raya di (Nama Tempat) adalah padat.
Pengangkutannya terbahagi kepada pengangkutan awam, persendirian dan barang
seperti diterangkan dibawah:-
1. Pengangkutan awam
a) Bas Rapid (Nama Tempat)
b) Teksi
2. Pengangkutan persendirian
a) Motorsikal b) Kereta
c) Basikal
3. Pengangkutan barang
a) Van b) Lori
Dari pemerhatian saya, penduduk sekitaran banyak menggunakan kereta ke
tempat kerja dan pulang kerja dan tempoh paling sesak menggunakan (Nama Jalan) adalah pada waktu
pagi dan petang kerana pada ini merupakan masa mula dan tamat sekolah.
8.2 Faktor-faktor yang mempengaruhi jaringan sistem pengangkutan di (Nama Tempat)
Terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi jaringan sistem pengangkutan di
kawasan kajian. Faktor-faktor yang mempengaruhi jaringan sistem pengangkutan di
(Nama Tempat) ialah:
1. Bentuk muka bumi di (Nama
Tempat) adalah rata dan luas. Melalui pemerhatian saya di kawasan
kajian, sebahagian besar bentuk muka bumi kawasan ini terdiri daripada tanah
pamah yang luas dan rata. Keadaan muka bumi yang sedemikian memudahkan pihak
kerajaan membina jalan raya.
2. Perkembangan ekonomi yang pesat di (Nama
Tempat) menyebabkan pembinaan jalan raya diperluaskan. Terdapat juga
Bas Rapid (Nama Tempat) yang menghubungkan kebanyakan kawasan di
daerah (Nama Daerah).
3. Perkembangan teknologi. Dengan perkembangan teknologi yang pesat, banyak
kilang didirikan dan pengangkutan amat diperlukan bagi menghubungkan rangkaian
perniagaan masing-masing.
4. Kegiatan ekonomi. Penduduk (Nama
Tempat) rata-ratanya bekerja dan memerlukan pengangkutan jalan raya ke tempat
kerja yang banyak berpusat di pusat bandaraya (Nama Tempat) dan (Nama
Tempat).
8.3 Kepentingan Jaringan Sistem Pengangkutan
1. Sistem pengangkutan di (Nama Tempat) juga penting bagi membantu pergerakan penduduk
dari satu tempat ke suatu tempat yang lain.
2. Perkembangan jaringan pengangkutan mengurangkan
kesesakan lalu lintas di
kawasan (Nama
Tempat) ini dapat mengelakkan
kesesakan. Di kawasan ini juga, kemudahan bas Rapid (Nama Tempat) telah
dapat melancarkan perjalanaan dan mengurangkan kesesakan lalu lintas.
3.Jaringan pengangkutan di kawasan yang baik dapat
memudah kan penduduk di
kawasan ini untuk bergerak. Jaringan pengangkutan yang
baik dapat memendekkanmasa perjalanan.
4. Ia dapat memajukan lagi sektor pelancongan. Ketersampaian
yang tinggi melalui jalan raya dapat menarik lebih ramai pelancong tidak kira
pelancong domestik atau antarabangsa yang suka melawat tempat-tempat yang
menarik seperti (Nama Tempat)
dan (Nama Tempat).
5. Selain itu, jaringan sistem pengangkutan juga penting
bagi mecapai matlamat ataupu sasaran negara. Dasar Pembangunan Negara(DPN),
Kerajaan Malaysia bermatlamat membangunkan negara dengan jaringan pengangkutan
yang baik. Dengan itu kerajaan telah menentukan corak dan jenis jaringan
pengangkutan yang perlu dibina atau ditingkatkan . Peruntukan diberi untuk
memajukan jaringan pengangkutan di kawasan yang dikehendaki termasuk kawasan
kajian saya. Kerajaan telah menaikkan taraf jalan raya di kawasan kajian saya
iaitu Jalan (Nama Tempat) 7 dan 5 dengan membaiki permukaan. Saya amat
berterima kasih kepada pihak kerajaan kerana telah membina jalan raya yang
begitu baik dan mempertingkatkan sistem pengangkutan untuk keselesaan penduduk.
8.4 Masalah Perkembangan Jaringan Sistem Pengangkutan Terhadap Alam Sekitar di (Nama Tempat) , (Nama
Daerah) , (Nama Negeri)
Perkembangan jaringan pengangkutan jalan raya di kawasan
kajian telah mendatangkan beberapa masalah iaitu:-
a. Pencemaran udara
b. Pencemaran bunyi
c. Jangka masa lama
d. Kemalangan jalan raya
e. Tambang mahal
Pencemaran juga berlaku akibat dairpada perkembangan jaringan jalan raya. Akibat daripada pertambahan jumlah kenderaan yang menggunakan
laluan utama (Nama Tempat) di kawasan kajian telah menyebabkan berlakunya pencemaran
bunyi, air dan udara . Asap tebal yang mengandungi gas karbon dioksida dan plumbum
serta bunyi bising daripada kenderaan seperti lori, bas dan motosikal telah menganggu
penduduk di kawasan kajian terutama yang tinggal berdekatan dengan jalan raya.
a) Pencemaran Udara
Pelepasan bahan pencemaran daripada kenderaan menyebabkan
pencemaran udara di kawasan bandar. Udara tercemar mengandungi
kandungan plumbum, karbon dioksida dan karbon monoksida. Gas ini boleh
menyebabkan fenomena hujan asid. Debu dalam asap menjadi punca kejadian
jerebu. Jerebu boleh kesihatan manusia terutamanya mereka yang menghadapi
masalah pernafasan. Contohnya di (Nama Tempat) di mana terdapat banyak kilang yang
menyebabkan kualiti udara di sana merosot.
b) Pencemaran Bunyi
Pencemaran bunyi juga merupakan satu kesan negatif yang
disebabkan oleh
perkembangan pengangkutan. Punca pencemaran bunyi yang
utama ialah daripada motorsikal, kereta, lori dan sebagainya. Contoh
pencemaran bunyi di (Nama Tempat) adalah di jalan yang sesak seperti jalan di
hadapan (Nama Tempat).
c) Jangka masa lama
Selain itu , masalah yang dihadapi ialah jangka masa lama
. Bas Rapid (Nama Tempat) selalunya tidak menepati masa kerana sering
lewat untuk sampai pada perhentian bas seterusnya . Perjalanan bas sekolah pula
mengambil masa yang lama . Oleh itu , pemandu bas sekolah terpaksa
mengambil pelajar seawal yang mungkin untuk mengelakkan kelewatan.
d) Kemalangan Jalan Raya
Keadaan jalan raya yang bertar, lebar dan permukaan yang
tidak berlubang menyebabkan pemandu membawa kenderaan mereka dengan laju. Ini
menambahkan lagi berlakunya kemalangan jalan raya seperti yang belaku di (Nama Tempat) 3 tahun yang lalu di mana berlakunya
kemalangan di mana dua kereta telah berlanggar.
e) Tambang mahal
Akibat daripada perkembangan
pengangkutan awam di kawasan kajian kos bahan api meningkat dan ini menyebabkan
kadar tambang meningkat. Kadar tambang
meningkat kerana semakin berkembang pengangkutan awam semakin meningkat pengunaan
bahan api. Contohnya, harga tambang teksi yang makin hari makin meningkat.
8.5 Langkah-langkah Menyelesaikan Masalah
Langkah-langkah penyelesaian masalah boleh dibahagikan kepada
beberapa bahagian seperti berikut:-
Petrol Tanpa Plumbum
Penggunaan petrol tanpa plumbum dapat mengurangkan
kandungan plumbum dalam pelepasan asap kenderaan. Di Singapura, penggunaan
petroleum tanpa plumbum juga telah lama dijalankan di samping langkah-langkah
yang telah diambil oleh kerajaannya untuk menanam lebih banyak pokok-pokok. Pihak
kerajaan Malaysia juga telah menjalankan kempen menggunakan petrol tanpa plumbum
untuk mengurangkan kandungan plumbum dalam pelepasan asap kenderaan. Kerajaan Kanada
juga telah menggalakkan pengguna jalan raya di negara mereka menggunakan petrol
tanpa plumbum bagi tujuan yang sama.
Penhijauan Bandar
Usaha menanam pokok - pokok boleh mengurangkan pencemaran
udara. Pokok-pokok
ini boleh ditanam di sepanjang jalan raya supaya
kandungan karbon diosida dalam udara dapat dikurangkan dan kandungan oksigen
dapat ditingkatkan. Selain daripada mengurangkan pencemaran, ini juga dapat
mencantikkan kawasan. Ini sudah dilakukan di kawasan (Nama Tempat).
Catalytic Conventer
Penggunaan Catalytic Conventer dalam ekzos kereta boleh
mengurangkan karbon monoksida yang dilepaskan oleh kereta. Alat ini dapat
menukar karbon monoksida yang beracun kepada karbon dioksida. Masalah
pencemaran udara boleh diatasi atau dikurangkan dengan menggalakkan pengguna
jalan raya memasang alat catalytic converter pada ekzos kereta mereka. Saya
amat bersyukur kerana langkah ini telah dapat mengurangkan masalah pencemaran
udara di kawasan kajian saya dan negara saya dan seterusnya di seluruh dunia.
Penggunaan Kenderaan Berkuasa Elektrik
Penggunaan kenderaan awam berkuasa elektrik seperti LRT,
monorel, dan komuter dapat memelihara alam sekitar kerana ia mengurangkan
masalah pencemaran udara dan bunyi. Penggunaan kenderaan berkuasa elektrik
seperti yang dijalankan di Kuala Lumpur dapat mengurangkan pencemaran alam
sekitar dan pencemaran bunyi.
Kempen
Kempen–kempen terhadap penggunaan petrol tanpa plumbum,
Catalytic Conventer dan penggunaan kenderaan awam perlu dilancarkan berterusan
untuk memberi pengetahuan kepada penduduk. Saya bersyukur kerana pihak kerajaan
Malaysia telah berusaha mengambil langkah-langkah untuk mengatasi dari semasa
ke semasa. Namun begitu, rakyat juga perlu berkerjasama dengan kerajaan supaya
setiap program dan langkah yang dilancarkan mendapat kejayaan. Kesesakan lalu
lintas di kawasan kajian boleh diatasi dengan mengamalkan kempen yang
diperkenalkan oleh kerajaan iaitu kongsi kereta atau menggunakanpengangkutan
awam seperti bas. Langkah ini boleh mengurangkan bilangan kenderaan terutamanya
pada waktu puncak dan seterusnya pengguna boleh sampai ke destinasi masing-masing
dengan cepat dan selamat.
Penguatkuasaan undang-undang
Tindakan undang-undang yang tegas perlu dilaksanakan.
Contohnya mengenakan denda yang tinggi kepada pengguna yang memandu melebihi
had yang dibenarkan. Tindakan seperti ini juga telah dilaksanakan di negara
Singapura seperti membuat rondaan jalan raya sekerap mungkin dan denda yang tinggi
kepada pengguna jalan raya yang melanggar undang-undang jalan raya.
Saya rasa terharu dan berterima kasih kepada pihak
kerajaan kerana perihatin dengan masalah penduduk. Mudah-mudahan pengguna jalan
raya dapat mengamalkan langkah-langkah yang telah diperkenalkan oleh kerajaan
demi kepentingan dan keselamatan bersama.
Rumusan
Kajian yang telah dijalankan di (Nama Tempat) , (Nama
Daerah) , (Nama Negeri)
ini telah memberi pengalaman yang sangat berguna kepada saya dan rakan-rakan
saya. Kajian ini membolehkan saya mengenalpasti jenis sistem pengangkutan yang
terdapat di kawasan kajian saya iaitu jalan raya. Selain daripada itu saya juga
dapat mengetahui dengan lebih jelas faktor-faktor yang mempengaruhi jaringan
sistem pengangkutan di kawasan kajian seperti bentuk muka bumi, Dasar
Pembangunan Negara, perkembangan ekonomi dan lain-lain lagi. Berdasarkan kepada
kajian yang dijalankan, saya juga dapat mengetahui dengan lebih jelas beberapa
kepentingan jaringan sistem pengangkutan di kawasan kajian dan juga negara
bandingan Singapura seperti meningkatkan tahap ketersampaian, memendekkan masa
perjalanan dan mobiliti penduduk. Saya juga dapat mengenalpasti kesan-kesan
perkembangan jaringan sistem pengangkutan di kawasan kajian dan negara Singapura
serta langkah-langkah yang perlu diambil untuk mengatasi kesan negatif akibat daripada
perkembangan jaringan pengangkutan tersebut.
Akhir kata marilah sama-sama kita sebagai penduduk di (Nama Tempat) khasnya dan Malaysia amnya menggunakan jalan
raya yang disediakan oleh pihak kerajaan sebaik mungkin agar kita semua tidak
menghadapi masalah-masalah yang boleh menjejaskan kehidupan kita akibat
daripada tindakan kita sendiri. Kita sepatutnya bersyukur kerana dilahirkan di
dalam negara yang aman merdeka dengan pelbagai kemudahan yang disediakan
termasuk jaringan sistem jalan raya yang baik.
Lampiran
Rujukan
BUKU TEKS : .
Buku teks tingkatan 2:
Abdul Aziz bin Abdul Rahman, Lim Jin Choon dan Ratnam Karuppiah Servai, 2003, Buku
Teks Geografi Tingkatan 2, Kuala Lumpur, Percetakan Rina Sdn. Bhd.
Abdul Aziz bin Abdul Rahman, Lim Jin Choon dan Ratnam Karuppiah Servai, 2003, Buku
Teks Geografi Tingkatan 2, Kuala Lumpur, Percetakan Rina Sdn. Bhd.
Buku teks tingkatan 3:
Khaw Ah Seng, Habibah Hj Lateh, Tan Koh Lim, 2004, Buku Teks Geografi Tingkatan 3, Ipoh, PTS Publications & Distributors Sdn. Bhd.
ORANG SUMBER:
-(Nama Bapa), (Umur),
(Alamat).
-(Nama Ibu), (Umur),
(Alamat).
LAMAN WEB :
-
http://en.wikipedia.org/wiki/(Nama Tempat)
For private use only. Do not redistribute or use these notes for commercial purposes.
No comments:
Post a Comment
Want to be notified when somebody replies you?
Check the "Notify me" box at the lower right hand corner. :D