Monday 23 February 2015

Karangan BM(Surat kepada PM)

Tajuk: Faktor-faktor yang menjadikan Malaysia sebuah destinasi pelancongan yang menjadi pilihan pelancong asing



SMK Kurma Sedap,
Jalan Otak Hebat, 80085 Kuantan, 
Pahang, Malaysia.

21 Julai 2014

            Salam hormat saya tujukan kepada Perdana Menteri Dato’ Seri Najib bin Tun Abdul Razak atau lebih dikenali sebagai bapa transformasi.  Semoga Dato’ Seri sekeluarga berada dalam keadaan sihat walafiat.  Di kesempatan ini, saya ingin mengucapkan tahniah kerana telah berjaya mentadbir negara ini menjadi sebuah negara yang lebih membangun.  Saya sebagai warganegara Malaysia amat bangga mempunyai seorang pemimpin yang berwibawa seperti Dato’ Seri.  Tujuan saya menulis surat ini adalah untuk berkongsi serba sedikit tentang faktor-faktor yang menjadikan Malaysia sebuah destinasi pelancongan yang menjadi pilihan pelancong asing.

Malaysia adalah sebuah negara yang maju dan namanya tidak asing lagi dan sering kali bermain di bibir masyarakat dunia kini.  Malaysia kini terkenal dengan keindahannya, keunikannya serta kecantikannya.  Maka tidak hairanlah saban hari kita dapat melihat tempat-tempat yang menarik yang menjadi lokasi pelancongan yang dipaparkan melalui media elektronik dan media cetak.  Malaysia juga kaya dengan tumbuh-tumbuhan yang tidak terdapat di negara lain yang juga menjadi salah satu tarikannya.  Justeru, menurut Menteri Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia, negara kita semakin maju dalam bidang pelancongan dan ini boleh menyumbang kepada pendapatan negara.  Menurut beliau lagi, kita sebagai rakyat Malaysia haruslah bersama-sama berganding bahu bagai aur dengan tebing bagi melonjakkan nama negara kita supaya setanding dengan negara-negara maju yang lain.  Menurut statistik yang dikeluarkan, bilangan pelancong yang berkunjung ke negara kita semakin meningkat dari semasa ke semasa.  Selain itu, peratus pelancong ke negara kita yang meningkat sebanyak 10 peratus setiap tahun haruslah diberi perhatian lebih supaya angka kedatangan pelancong semakin meningkat.  Maka, apakah punca-punca yang menjadikan Malaysia sebagai destinasi pelancong asing?

            Malaysia sememangnya sebuah negara yang istimewa kerana mempunyai banyak kawasan pelancongan yang menarik.  Tambahan pula, negara Malaysia terletak di garisan khatulistiwa yang membawa kepada iklim yang panas dan lembap.  Di Malaysia, terdapat banyak pulau dan pantai yang cantik, kawasan tanah tinggi yang indah dan hutan simpan yang  luas.  Maka tidak hairanlah ramai pelancong memilih negara kita sebagai destinasi pelancongan.  Di Malaysia, terdapat banyak pulau dan pantai yang cantik, kawasan tanah tinggi yang indah dan hutan simpan yang luas.  Apabila pelancong dari negara luar datang melancong di pantai dan pulau di Malaysia, mereka dapat menghilangkan tekanan dan mendapat hiburan dengan menikmati suasana pantai di Malaysia yang amat berbeza berbanding dengan suasana di negara mereka.  Selain itu, di tanah tinggi seperti Cameron Highland, pelancong dapat menghirup udara segar dan mengunjungi ladang teh, strawberi, dan sayur-sayuran yang terdapat di sana.  Bak kata pepatah, sambil menyelam minum air.  Di Genting Highland pula, terdapat taman tema dan pusat beli-belah.  Mereka boleh membeli cenderahati untuk dibawa pulang.  Selain itu, mereka boleh menaiki kereta kabel yang disediakan bagi melihat keindahan flora dan fauna dari pandangan atas.  Justeru, kawasan seperti ini menjadi faktor dominan manarik pelancong dari dalam dan luar negara.  Malaysia mempunyai hutan simpan yang menarik untuk dilawati.  Tempat-tempat ini dapat menenangkan kita.  Contohnya, Taman Negara Endau-Rompin dan Gua Niah di Sarawak.  Pelancong yang datang boleh melawat keindahan flora dan fauna yang terdapat di situ.  Jelaslah, Malaysia memiliki banyak tempat yang menarik untuk dilawati yang menjadi faktor tarikan pelancong.
           
Di samping itu, faktor yang menjadikan Malaysia sebagai sebuah destinasi pelancongan dalam kalangan pelancong asing adalah kerana kemudahan infrastruktur dan perhubungan yang lengkap.  Infrastruktur ialah kemudahan yang disediakan oleh pihak kerajaan untuk keselesaan dan kemudahan pengguna.  Malaysia mempunyai banyak kemudahan asas yang lengkap. Maka tidak hairanlah pelancong memilih Malaysia sebagai destinasi pelancongan untuk dilawati.  Hal ini kerana pelancong yang datang ingin berkunjung ke beberapa lokasi pelancongan.  Oleh itu, pihak kerajaan harus memastikan kemudahan pengangkutan yang disediakan selamat untuk digunakan.  Malaysia juga banyak mempunyai kemudahan pengangkutan seperti bas awam dan teksi.  Tambahan pula, Malaysia juga menyediakan perkhidmatan pengangkutan laut seperti bot dan feri.  Hal ini kerana pelancong yang melancong di Malaysia gemar bersantai di pulau dan pantai.  Maka, pihak kerajaan perlu memastikan kemudahan infrastruktur dan perhubungan sentiasa dijaga untuk memastikan keselamatan pengguna dijamin lalu menarik minat pelancong asing untuk melancong ke negara kita.  Oleh itu, kerajaan harus memastikan kemudahan pengangkutan yang disediakan selamat untuk digunakan. Selain itu, pengangkutan yang disediakan di Malaysia terdiri daripada pengangkutan darat, udara dan air yang lengkap menjadikan Malaysia sebuah negara yang menjadi tumpuan pelancong.  Sebagai contoh, kemudahan  seperti kereta api, bas dan teksi amat penting untuk memudahkan pelancong untuk bergerak dari satu destinasi ke destinasi yang lain.  Di samping itu, pengangkutan udara seperti kapal terbang akan meningkatkan lagi peratus pelancong yang datang berkunjung ke Malaysia.  Maka pihak kerajaan dan rakyat perlulah bersama-sama memastikan keselamatan pelancong terjamin dengan menjaga kemudahan infrastruktur dan perhubungan dengan baik.  Justeru, infrastruktur dan perhubungan yang lengkap menjadi salah satu faktor Malaysia berjaya menarik minat para pelancong.
  Selain itu, adat dan budaya masyarakat pelbagai kaum di Malaysia berjaya menarik minat pelancong asing untuk datang ke Malaysia.  Menurut Kamus Dewan, adat bermaksud peraturan yang diamalkan secara turun temurun di dalam masyarakat manakala budaya pula didefinisikan sebagai tamadun atau peradaban.  Di Malaysia, terdapat tiga kaum utama iaitu Melayu, Cina dan India. Terdapat juga kaum yang lain yang tinggal di Sabah dan Sarawak seperti Iban, Bidayuh dan Melanau. Setiap kaum mempunyai adat dan budaya yang unik dan tersendiri.  Sebagai contoh, setiap kaum mempunyai perayaan mereka sendiri.  Namun begitu, masyarakat Malaysia akan meraikan perayaan-perayaan tersebut tanpa mengira bangsa dan warna kulit sekaligus dapat mengeratkan hubungan silaturrahim sesama mereka.  Maka fenomena inilah yang menjadikan Malaysia sebuah negara yang unik.  Pelancong asing yang datang ke Malaysia dapat mempelajari sesuatu yang baru.  Benarlah kata pepatah, di mana ada gula, di situ ada semut.  Maka, adat dan budaya merupakan salah satu faktor kedatangan pelancong ke Malaysia.

Konklusinya, terdapat banyak faktor yang menjadikan negara kita yang serba indah ini sebagai destinasi pelancongan yang terunggul di dunia.  Pada masa yang sama, sektor pelancongan merupakan penyumbang yang berpotensi tinggi dalam memberi sumbangan kepada ekonomi negara.  Walau bagaimanapun ,industri ini masih perlu diterokai lagi bagi memajukan industri pelancongan dan memantapkan lagi ekonomi negara kerana  “kalau tidak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya”.  Justeru, peranan kerajaan dan agensi pelancongan memainkan peranan yang sangat penting bagi memajukan lagi hal ini.  Kerjasama yang baik daripada semua anggota masyarakat pasti akan dapat menjayakan lagi perkara ini.  Semoga dengan kerjasama ini, sektor pelancongan di negara kita ini akan dapat dimajukan lagi dan seterusnya dapat bersaing dengan negara-negara maju yang lain di peringkat antarabangsa.



                        Yang benar,
Pariappa   

No comments:

Post a Comment

Want to be notified when somebody replies you?
Check the "Notify me" box at the lower right hand corner. :D